01 januari 2012

Varje dag




Gott nytt och välsignat år önskar jag Dig!

Här kommer en liten programförklaring som jag vill försöka leva i 2012. Hoppas att du vill följa med på den resan!

"Det är tyst. Det är tidigt. Kaffet är hett. Himlen är ännu mörk. Världen sover. Dagen är på ingående. Om några minuter är dagen här. Den brukar komma dundrande vägen fram i takt med den uppgående solen. Gryningens stillhet byts mot dagens larm. Ensamhetens ro ersätts med mänsklighetens dunkande puls. Morgonens vila bryts av beslut som måste fatta soch tider som måste passas. Under de närmaste tolv timmarna kommer jag att vara utsatt för dagens alla krav. Det är nu jag måste bestämma mig. Tack vare Golgata är jag fri att välja. Och alltså vljer jag.

JAG VÄLJER GODHETEN...
Jag ska vara god mot de fattiga, för de är utlämnade. God mot de rika, för de är rädda. Och god mt de elaka, för så har Gud behandlat mig.

JAG VÄLJER ÄKTHETEN...
Jag är hellre utfattig än oärlig. Jag blir hellre förbigången än skryter. Jag erkänner hellre än anklagar. Jag väljer äktheten.

JAG VÄLJER TROHETEN...
Idag tänker jag hålla löften. De som har låtant till mig ska inte behöva ångar sig. Mina medarbetare ska inte behöva ifrågastätta mig. Min fru/man ska inte behöva undra om jag älskar henne/honom. Mina barn ska aldrig behöva vara rädda för att deras far/mor inte ska komma hem.

JAG VÄLJER MILDHETEN...
Ingenting blir vunnet genom tvång. Jag väljer att vara mild. Om jag höjer rösten ska det vara för att berömma. Om jag lyfter händerna ska det var i bön. Om jag kräver något ska det vara av mig själv.

JAG VÄLJER KÄRLEKEN...
Det ingenting som kan försvara hatet. Ingen orättvisa berättigar bitterheten. Jag väljer kärleken. Idag tänker jag älska Gud och det som Gud älskar.

JAG VÄLJER GLÄDJEN...
Jag inbjuder min Gud att vara omständigheternas Herre. Jag motstår frestelsen att vara cynisk och ta till den lates redskap. Jag vägrar att se andra som något mindre än människor skapade av Gud. Jag vägrar att betrakta problemen som något mindra än en möjlgihet att möta Gud.

JAG VÄLJER SINNESRO...
Jag tänker leva förlåten. Jag tänker förlåta så att jag kan leva.

JAG VÄLJER TÅLAMOD...
Jag tänker ha överseende. Istället för att svära över den som tar min plats tänker jag välkomna honom till den. I stället för att kalga över att få vänta tänker jag tacka Gud för chansen att be. I stället för att knyta näven åt nya uppgifter tänker jag möta dem med gldje och mod.

JAG VÄLJER SJÄLVBEHÄRSKNING....
Jag är en andlig varelse. När den här kroppen är död kommer min ande att svinga sig mot höjden. Jag vägrar att låta det dödliga styra det eviga. Jag väljer självbehärskning. Jag vill inte bli full av annat än glädje. Jag vill inte bli passoionerad av annat än tron. jag vill inte bli påverkade av annat än Gud. Jag vill inte lära av någon annan än Kristus. Jag väljer självbehärskning.

Kärlek , glädje, sinnesro, tålamod, äkthet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning. Åt dessa viger jag min dag. Om jag lycks ska jag tacka. Om jag misslyckas ska jag söka hans nåd. Och sedan, är den här dagen är över, lägger jag huvudet på kuddeen och vilar."

Ur "Alla dagar nära - Goda tankar för varje dag" av Max Lucado

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar